جزئیات محصول
نویسنده برانیسلاو مالینفسکی
مترجم محسن ثلاثی
زبان فارسی
صفحات 128
پسوند فایل: PDF
حجم فایل 18.3 MB
تاریخ انتشار ۲۰ شهریور ۱۳۹۲
دسته بندی
رای خود را ثبت کنید

در ده سال گذشته آیین روانکاوی با اقبال همگانی و چشمگیری رو به رو بوده است . این آیین تاثیر بسیاری بر ادبیات ، دانش و هنر داشته و گه گاه باب روز نیز بوده است . بسیاری از سبک اندیشان سخت تحت تاثیر آیین روانکاوی بوده اند و بسیاری از دانشمندان متعارف نیز در هراس افتاده بودند که چگونه آن را فروگذارند. نویسنده این کتاب ، آشکارا به دسته ی نخست تعلق دارد ، زیرا زمانی سخت تحت تاثیر نظریه های فروید، ریورز، یونگ و جونز بوده است . اما سرانجام دانش متعارف ، چون سودایی بر این دانش پژوه چیره شد و اندیشه ی بخردانه بعدی ، گرمی و شور نخستین را سرد کرد .

 

این جریان را با همه ی شاخه هایش می توان در این کتاب کوچک به دقت دنبال کرد. به هر حال در اینجا در اینجا نمی خواهم به سنت شکنی هیجان انگیزی پرو بال دهم . من هرگز گرونده ی عرف روانکاوی یا هوادار نظریه روانکاوی نبوده ام. اکنون ، هر چند که داعیه های گزافه آمیز روانکاوی و مباحثات پراکنده و اصطلاح های پیچیده ی آن کاسه صبرم را لبریز کرده است ، باید اعتراف کنم به دلیل انگیزش و هم چنین امکان آموزش با ارزشی که روانکاوی در شناخت برخی از جنبه های روان شناسی انسان به دست داده است ، خود را سخت وامدار آن احساس می کنم . روانکاوی ما را به قلب نظریه ی پویا درباره ی ذهن انداخته است و به مطالعه ی جریان های ذهنی حالتی عینی بخشیده و ما را به بررسی دقیق روان شناسی کودک و تاریخ ذهنی فرد کشانده است . روانکاوی دست کم ما را به اندیشیدن درباره ی زوایای ناشناخته و نا متعارف زندگی بشر واداشته است و این دستاورد کمی نیست .

 

پرداختن آشکار به غریزه ی جنسی ، خودبینی ها و بیهودگی شرم آور انسان چیزهایی که روانکاوی بیشتر به شبب آن ها دستخوش بیزاری و ناسزاگویی شده است به عقیده ی من برای دانش بیشترین ارزش را داد و روانکاوی بیشتر از همه باید برای دانشجوی انسان شناسی گرامی باشد، البته اگر بخواهد موضوع را بدون زرق و برق و عریان بررسی کند. به عنوان شاگرد و دنبال کننده راه هاولاک الیس، جنسیت مداری فروید را تقبیح نمی کنم اگر چه با پرداخت او از انگیزه ی جنسی هیچ همداستان نیستم و اعتراض به نظریه های فروید را نخواهم پذیرفت و دست های خود را از این آلودگی شرافتمندانه می شویم . انسان ار جهت زیست شناختی یک جانور است و همچون جانوران دیگر و هر انسان شناس شرافتمندی باید با این حقیقت رو به رو شود. گلایه ی دانش پژوه از روانکاوی به این علت نیست که روانکاوی آشکارا و با تاکیدی سزاوار به غریزه ی جنسی پرداخته ، بلکه از این روست که پرداخت آن از غریزه ی جنسی نادرست بوده است .

 

درباره ی تاریخ نگارش بخش های این کتاب باید گفت که دو بخش نخستین ، بسیار زودتر از بخش های دیگر نوشته شده است . بسیاری از اندیشه های این دو بخش نتیجه ی بررسی زندگی جوامع ملانزی در مجمع الجزایر مرجانی است. رهنمود های دوستم ، استاد سی.جی.سلیگمان ، و اطلاعاتی که او مهربانانه برایم فراهم کرد، مرا برانگیخت تا درباره ی شیوه ی بازنمود آن عقده ی ادیپ و دیگر جلوه های ناخودآگاه در جامعه ی ما در تبار بیندیشیم . تاآنجا که می دانم ، بررسی عملی عقده ی مادرتباری در میان ملانزیان نخستین مورد کاربرد نطریه روان کاوانه در امر بررسی زندگی مردم ابتدایی است و شاید به همین دلیل برای دانش پژوه انسان ، ذهن و فرهنگ او تا اندازه ای به کار آید . نتیجه گیری های من بیشتر از حدی که میپسندم ، با اصطلاحات روانکاوانه بیان شده است ، با این همه درباره ی واژه های عقده و سرکوبی چندان دور نمی روم و هر دو این واژه ها را به معنایی کاملا مشخث و تجربی به کار می برم .

 

فهرست کتاب

 

بخش اول : تشکیل عقده

بخش دوم : آینه ی سنت

بخش سوم : روانکاوی و انسان شناسی

بخش چهارم : غریزه و فرهنگ

محصولات پر فروش

پرفروش ترین کتاب های فروشگاه ما

دانلود کتاب زن بودن نوشتۀ تونی گرنت

کتاب زن بودن رویکردی استثنایی نسبت به زنانگی ترسیم می‌کند. به ز... 

دانلود کتاب بهترین سال زندگی تو

بهترین سال زندگی تو روشی اثبات شده برای رسیدن به اهداف بزرگ در... 

زنان زیرک چرا مردان عاشق زنان زیرک می‌شوند؟

زنان ‌زیرک یا چرا مردها عاشق زنان زیرک می‌شوند؟ کتابی روان‌ ش... 

دانلود کتاب چگونه با هرکسی صحبت کنیم

چگونه با هرکسی صحبت کنیم: ۹۲ راهکار ساده برای رسیدن به موفقیت ب...