دانلود کتاب ع‍ق‍ل‌ در ت‍اری‍خ‌

کتابهای مرتبط

توضیحــات تاریخ ارسال : (آبان ۱۷, ۱۳۹۳)

عقل ، گوهر و قوۀ بی پایان و محتوای بی پایان همۀ هستی های جسمانی و معنوی و همچنین صورت بی پایان – یعنی آن چیزی است که ماده را به جنبش می آورد روح ، ذاتی کامل است . روح ، فرآوردۀ خویش و آغاز و پایان خویش است . کار روح آن است که خود را پدید آورد و موضوع خویش کند و بشناسد . بدینسان که روح ، وجود مستقل می یابد کلی ، عنصری است که از خود مثال آفریننده ، از آن حقیقتی که با شتاب در پی فعالیت دادن به خویش است . ولی اگر عقل از جهان بی نیاز است ، جهان از عقل بی نیاز نیست ، بلکه چنانکه گفتیم ضرورتی گریز ناپذیر ، آن را محکوم می کند که میدان نمایش عقل باشد و عقل به تدریج ، به همۀ زمینه های آن ، چه مادی و چه معنوی ، راه یابد . طبیعت ، که شکل ابتدایی جهان هستی است ، از عقل بهره ندارد ، ولی با ظهور انسان ، بهره مندی آن از عقل آغاز می شود . هگل – که با همۀ نوآوری هایش هیچ گاه نمی تواند خود را از قید کیش عیسوی برهاند – تجلی ذاتی خدایی را در مسیح ، آغاز عصر مطلق تاریخ جهانی می داند ، عصری که عقل مطلق در آن آرام آرام ، ولی آگاهانه به جلوه آغاز می کند . بدینگونه زندگی اجتماعی بشر گام به گام به سوی عقلانی شدن بیشتر پیش می رود . تاریخ ، داستان این پیشرفت است که بشر در رهگذر آن ، از خود آگاه می شود و همراه با این خود آگاهی ، آزادی اش نیز بیشتر می گردد . آگاهی انسان از ظرورت عقلی آزادی برای پرورش توانایی های مادی و معنوی خود و به کار بردن خردمندانۀ این آزادی ، یا به اصطلاح هگل پیشرفت خود آگاهی آزادی غایت تاریخ است .

افزودن نــسخه صوتی

افـــزودن تصویر

افزودن برچسب

نــظرات کاربــران

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.